Kalp doktoruDünyanın en ünlü kalp doktoru De Bakey`in arabası bozulmuş. Arabasını tamire götürmüş. Tamirci arabasının kaputunu açmış ve De Bakey`e dönerek:- Ben ve siz neredeyse aynı işi yapıyoruz. Mesela ben şimdi itina ile kaputu açacağım ve bir bakışta problemin nerede olduğunu anlayacağım; kapakçıkları te
Yusuf BESALEL
Topluca ibadet edilen sinagog (havra) resim ve heykel içermez. Sinagoga mütevazı elbiseyle girmek ve başı örtmek gerekir. Musevi erkekleri başlarına kipa denilen ve takkeye benzer bir başlık giyerler. Evli kadınlar da başlarını örtülü tutarlar. Kadınlar, erkeklerden ayrı bir bölümde otururlar. Bu özellikler islâmla benzerlik gösterir.
Gerek İslâmda gerekse Yahudilikte, Hıristiyanlıkta olduğu gibi din adamları bir ruhban sınıfı oluşturmazlar. Ayrıca İslâmda ibadetlerde niyet, Yahudilikte kavana olarak belirtilen niyet, dua ederken elzem olan bir husustur. Kulun Tanrıyla ve kulun kullarla olan ilişkilerini düzenleyen ve ibadet, alışveriş, boşanma, miras, sözleşmeler, vb. konulardaki hükümler topluluğu, İslâmda Şeriat, Yahudilikte Alaha tabiri ile ifade edilir.
İslâmın beş şartı arasında yer alan oruç ve zekat, değişik şekillerde olmakla beraber, Musevilikte de yer alır. Musevilikte başlıca oruç olan Yom Kipur, Tişri ayının onuna isabet eder ve arife günü akşamından başlayı, ertesi günün akşamına dek 25 saat kadar sürer. Tsedaka (bağış, sadaka, yardım) ise, Yahudiinin vazgeçilmez bir dinsel görevidir. Her iki dinde komşu sevgisi çok önemlidir. İslâmda ölü (boğazlanmamış) hayvanın etini, akan kanı, domuz etini yemek haramdır. (Kuran-ı Kerim 2/173) adı geçen şeyler, Musevilikteki gıda (kaşerut) kurallarına göre yasaktır. Özel hallerinin bitiminde 7 gün sonra kadınların daldığı bir havuz olan mikve ise, İslâmda yoktur. Öte yandan İslâmda yer alan erkek çocukların sünnet edilmesi, uygulama şekli ve zamanı değişik olmakla beraber, Musevilikte de mevcuttur. Musevilik ve İslâmin inanç, ibadet ve ahlâk ilkeleri bakımından zikredilenler dahil birçok noktalarının ortak olması bu iki dinin mensuplarının asırlarca bir arada sorunsuz olarak yaşamalarında etkili olmuştur.
Ayrıca Kuran-ı Kerimde Hz. Musadan çok sayıda ayette söz edilir. En önemli özelliği, Ademden başlayarak bazı peygamberlere sahifeler (sühuf), bazılarına da sözle bildirilen Tanrı buyruklarını büyük bir Kitap ile alan ilk peygamber oluşudur ve Kuranda Hz. Musadan bir takım sosyal olayların izahı için söz edilir.
Kadının örtünmesi, her iki dinde de önemlidir. Musevilikte hem Biblik, hem Talmudik dönemlerde kadınların başlarını örtmesi geleneği vardır. Günümüzde Ultra-Ortodoks kadınlar bu geleneğe uymaktadır. İslâmda bir erkeğin dört kadına kadar eşi olabilir. Musevilikte ise bir erkek bakabileceği kadar kadınla evlenebilir. Ancak M.S. 1000 yılında Rabenu Gerşomun talimatıyla, bir erkek birden fazla kadınla evlenemez oldu. Boşanmanın gerçekleşmesi için erkeğin get adı verilen ilâmı vermesi gereklidir.
Kadının şahitliğinin değerinin İslâmda erkeğin şahitliğine göre daha özellikli bir durumu vardır: Erkeklerinizden iki de tanık yapın. İki erkek olmazsa, biri unuttuğu vakit, öbürünün hatırlatması için razı geleceğiniz kimselerden bir erkekle iki kadın tanık olsun. (Bakara Suresi, 282. Ayet). Talmuda göre (Mişna, Şevuot, 4:1) şahitlik için yemin etme erkeklere mahsus olup, kadınları kapsamamaktadır. Bunun kaynakçası da Toradaki (Levililer, 19:17) şahitler ile ilgili bir pasuktur: Ve iki erkek (şahit olarak) bulunacaklar.
Yahudi mistisizmi Kabalizm ile İslâm mistisizmi Tasavvuf arasında paraleller bulmak da mümkündür. Tasavvuf, özü itibarıyla; tövbe, benliğin kurban edilmesi ve nefsani şeyleri Allah yoluna fedayı teşkil eden bir sistemdir. Keza Kabalist; aklını, bedenini ve ruhunu ne kadar çok arındırırsa, Tanrıya o kadar benzer, sonunda insan şuurunun ulaşabileceği en yüksek mertebe olan Tanrıya yedi kapıdan geçerek ve sevgiyle ulaşacaktır. Müslüman mistikleri tarafından etkilenen, Arapça yazan ve 11. Yüzyılda yaşayan Bahya İbn Pekudanın öğretileri, beşyüz yıl sonra Kuzey Galiledeki Safed kasabasındaki mistik bir kardeşlik gurubu tarafından, ortak yaşam temeli üzerine kurulmuş bir cemaat düzenine de bağlanmıştır.
devam edecek...
Kaynakça: "Yahudilik
Ansiklopedisi", Cilt I, II, III
Yusuf Besalel